Alla inlägg den 18 april 2011

Av pompette - 18 april 2011 17:24

Jag älskar min häst, för den är ju bäst!

Jag saknar dig hela tiden jag är ifrån dig.

Du gnäggar åt mig.

Din varma & mjuka mule smeker och det är som att vi leker!

Din päls glimmar så jag tror att jag svimmar.

Du är gullig när du är blöt..  men du är alltid jättesöt.

Du är bara för bäst därför att du är min fina lilla häst!


 




 



Kärleken till en häst är aldrig så stor som i den stund man måste skiljas från hästen.


Hästar ger oss de vingar vi saknar.


Ge en häst vad den behöver och den ger dig sitt hjärta.


Den som sa att man inte kan köpa lycka för pengar visste inte att man kan köpa en häst


Det finns något i hästens yttre som är bra för människans inre.


Rid aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.


En häst är som en bästa kompis: alltid där för att stötta dig och göra livet värt att leva.


Om Gud hade menat att människan skulle gå hade han gett oss fyra ben.

Istället gav han oss två - ett för vardera sidan av en häst.


Hästar gör ett landskap vackert.


Hästar är som luft.. utan dom kan man inte leva.


Du älskar inte en häst för att den är vacker, den är vacker för att du älskar den.


En häst utan ryttare är alltid en häst, men en ryttare utan en häst är bara en människa.


Om du är så duktig att du kan rida rätt med hjälptyglar så är du så duktig att du inte behöver dem.


Om förhållandet bygger på förtroende så lyder hästen även utan bett och tyglar.


Vi har nästan glömt hur märkvärdigt det är att ett så stort och starkt och intelligent djur som en häst tilllåter att ett annat mycket svagare djur att rida på deras ryggar.


För hästens felsteg bär ryttaren ansvar.


Hästens välbefinnande går alltid före ditt eget.


Min häst är min vän inte min slav.


Du kan välja var och hur din häst ska gå, se ut och föra sig.
Men inte hur den tänker, vill och känner.


Skarpa bett, martingals mfl hjälptyglar är en bra ursäkt för ryttare med dåliga händer och bristande kompetens.


 

Av pompette - 18 april 2011 17:05





Fodra och vattna mig väl.
Var vänlig mot mig.
Ryck inte i tyglarna eller tömmen.
Slå mig inte då jag inte förtjänar det.
Ge mig inte för tungt lass.
Sko mig väl.
Skydda mig om sommaren för solhettan.
Skydda mig om vintern för kalla betsel.
och lägg täcket på min rygg.
Smek mig någon gång.
Jag bär dig.
Jag drar dig.
Jag lever endast för dig.
Du vet att jag inte kan tala om min nöd
men Gud skall belöna dig.
Till sist, då mina krafter är slut
tag mitt liv på minst plågsamma sätt.


 

Tag mig ej från min moders sida
när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida
till mitt tredje levnadsår.


På min rygg skall jag dig bära
i galopp - på solskensritt.
Men tillbaks till stallet, kära
låt mig då få gå i skritt.


Ge mig foder, rykt och vatten.
Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg.


Rengör sadel, träns och rem.
För ej oljud i mitt stall
-tänk på att det är mitt hem.
Stäng min dörr mot vinden kall.


Jag vill leva för dig bara,
om min bön du nu förstår.
Då skall jag för alltid vara
din bästa vän i många år.


Och när min levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand.
Led mig sista biten, kära,
till hästens evigt gröna land.

 

Presentation


Pompette
E: Strong statement xx
U: Pompadour

Ägare: Sandra Åhlin

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken gren håller du och din häst på med?
 Dressyr
 Hoppning
 Både och
 Fälttävlan
 Western
 Körning/Trav

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards