Alla inlägg den 15 april 2011

Av pompette - 15 april 2011 17:04

Jag som trodde att Pompans hälta hade vänt men nu är hon jätte halt igen stackarn :/


Tog ut Pompan på en promenad i grimskaftet idag och då visade hon ingen tedens alls till hälta och hon var jätte glad och nöjd av att få komma ut och röra på sig. Men då vi kom tillbaka till stallet igen och jag skulle känna igenom hela henne efter att jag borstat klart hon så fick jag knappt röra vänster bakben och hon ville inte alls stödja sig på det :(

Hon var inte svullen men hon var lite varm.

Något lurt är det ju.


Snälla Lena ska hjälpa mig att hålla koll på det.

Eventuellt så blir det så att vi kanske får dra av henne skon.


Blir det inte bättre nu på några dagar så måste jag ringa ut veterinären.


Pompan fick sig iallafall ett fotbad idag så vattnet fick suga in ordentligt i hovarna och sedan så smörjde jag in hennes hovar med matolja och även det fick suga in sig ett tag.

Ska göra det i några dagar nu och se om det blir någon skillnad.

Hon har så fruktansvärt torra hovar och kronranden masserar jag in med helosan salva.

Jag vill inte hålla med med några hovoljor eller hovfett då det bara torkar ut och förstör hovarna ännu mer.

Fick detta tips av en bekant till mig som sa att jag borde testa detta på Pompan också så det ska bli intressant att få se resultatet.

Satt även och googlade lite på detta knep och det är många som kör med just denna huskur och som är mycket nöjda och har fått finare hovar på sina hästar.

Olivolja går också bra att använda.

Det är ett billigt alternativ och det är dessutom många som kör med matolja/olivolja på hovarna strax före en dressyr eller hopp tävling bara för att få den där extra glansen på hovarna.



 

Presentation


Pompette
E: Strong statement xx
U: Pompadour

Ägare: Sandra Åhlin

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken gren håller du och din häst på med?
 Dressyr
 Hoppning
 Både och
 Fälttävlan
 Western
 Körning/Trav

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards