Alla inlägg under maj 2011

Av pompette - 30 maj 2011 22:55

Tänker på dig gumman min! Saknar dig så fruktansvärt mycket :(

Det är så tomt utan dig... Vem ska jag nu gå till och gråta ut när jag är ledsen? Ingen lyssnade och förstod mig så som du gjorde! Det här är tungt och jobbigt..

Av pompette - 30 maj 2011 12:38

Igår så var jag till stallet och tog farväl av min älskade häst. Det var så jobbigt.. men jag försökte vara stark för hennes skull.
Hon fick ha på sig sin prinsess grimma för en prinsessa har ju alltid rosa.

Hon blev borstad och jätte fin.. för hon kanske träffar en kille där uppe i det gröna landet där hon nu är och betar och då måste man ju vara fin. :)


En sista hälsning !

I dag Måndag så förlorade jag dig, min allra bästa vän.

Det värsta var att det var jag som fällde avgörandet.

Jag kunde ha låtit dig leva ett tag till,

men det hade bara dragit ut på ditt lidande.

Nu har ju du det bra, men inte jag…

Jag saknar dig så fruktansvärt!

Du ska alltid ha en stor plats i mitt hjärta

Men när du for, så tror jag en bit av mig dog.

Det är så tungt…. Du var ju så speciell

Det fanns ingen som du, och ska nog aldrig finnas heller.

Jag vill tacka dig för allt roligt Jag fått vara med om.

För roligt har vi haft.

Det finns ingen Häst jag har så fina minnen av, ingen…

Det var inte ofta vi var osams,

Typ aldrig! vi kom alltid överens.

Men jag förstod ju först inte, hur ont du hade.

Det är så svårt att inte se ditt vackra huvud

sticka ut över boxkanten, det gör det aldrig mer…

Fy vad jag saknar dig!

Det känns som att tårarna aldrig ska ta slut.

Förlåt att jag inte följde med dig på slutet
Så modig var jag inte

Hoppas jag gjorde rätt, för jag gjorde det för dig!

Hejdå Vännen, hoppas du har det bra…
Vi ses igen det vet jag!

Av pompette - 27 maj 2011 15:52

Nu har vi flyttat och börjat få hyffsad ordning men än är det saker kvar att fixa och göra! Men just nu har man varken ork eller lust till någonting!

Idag 2 veckor senare så fick vi äntligen internet hemma! Trodde jag skulle bli totalt galen utan..

Just nu gruvar jag mig mest för måndag då slaktbilen kommer till stallet och hämtar min älskade underabara häst.. det är så jobbigt :( *SNYFT* har ju redan tagit farväl av henne en gång på ATG kliniken och nu måste jag göra det igen.. jag orkar snart inge mer...

Varför är livet så orättvist?
Jag ska försöka att vara stark för hennes skull men det är inte lätt.. jag kommer nog bryta ihop!
Varje gång jag kommer till Pompan så fäller jag tårar. Jag vill inte ens äta äpplen eller morötter längre..då jag vet att hon älskar det!

Nicke får inte heller köpa hem något sådant.. jag gruvar mig varje gång man går förbi frukt disken på affären.. jag kan inte vända blicken ditåt längre!

Sist jag var i stallet så låg hon ner och solade och bara mös i hagen eller så står hon och mumsar på sitt hö eller så står hon och Corri och myser med varandra! Jag vill så gärna ha kvar henne men det går inte.. min häst ska inte få lida! Hon har ju haft 20 underbara år man får väl se det så.
Jag hade kunnat ge henne ännu fler underbara år också men ibland så blir det inte som man har tänkt sig!
Jag har kämpat mig igenom det här och än kommer jag att få kämpa i många månader/år framöver.. Ingen vet! Det går inte en dag utan att jag tänker på Pompis.. det blir ingen ny häst för mig på ett tag.. jag måste få smälta Pompan i lugn och ro först sedan får jag se hur länge det tar.. och om jag ens vill ha en ny häst då..Pompan har sagt till mig att jag inte får ge upp hoppet om allt.. hon har sagt till mig att jag måste vara stark.. hon vet att jag kommer att klara det här och gå igenom det här.. hon sa även att jag inte skulle ge upp mitt störta intresse hästar bara för hennes skull.. men det är inte lätt! det får ta den tid det tar helt enkelt! Men en sak är då säkert.. hon kommer alltid att finnas i mitt hjärta.. och nu ska hon upp och beta gräs och hålla koll på matte istället och vaka över mig.. så jag inte gör några hyss :P

varje gång jag tittar upp i himlen så kommer jag att se Pompan!
Den starkaste stjärnan som lyser för mig på himlen då vet jag att Pompan ser mig!

Ingen häst kommer någonsin att mäta sig med Pompan! INGEN! jag har aldrig haft någon bättre häst än hon i hela mitt liv.
En vacker dag så kommer vi att ses igen det vet jag!!


OBS!!!


HÄSTSAKER TILL SALU.. LITE ALLT MÖJLIGT! HÖR AV ER OM NI ÄR PÅ JAKT EFTER NÅGOT SPECIELLT.. HAR LITE AV VARJE!!!

Av pompette - 11 maj 2011 18:34












Klev upp tidigt i morse 05.30 åke jag till stallet så jag var där runt 06.00 där blev det borstning och linda benen och sedan lasta min älskade häst för att sedan åka in på ATG kliniken här i Umeå.
Jag tänkte att det kunde vara bra att vara ute i god tid då jag inte visste hur svårlastad hon skulle vara idag.


Stackaren kände på sig någonting och gnäggade till samt bajsade 4 gånger i stallgången, 1 gång ute och sedan då jag väl fick in henne i transporten efter 8:e försöket så kissade hon även.
Men väl inne i transporten så stod hon stilla.. sparkade till någon gång i bland bara.
På hemvägen så gick hon raka vägen in för då hade hon hemlängtan.
Då ville hon bara hem.
Hem till tryggheten.


Det visade sig på ultraljudet att min älskade häst har fått en gaffelbenskada, inflamation och blödning + vätska höger bak samt artros i båda frambenen.. förmodligen för att hon har belastat frambenen då hon inte velat stödja på höger bak ibland.

Veterinären sa att det kunde gå till sig men att hon tvivlade + att en gammal häst har sämre läkkött och det kunde ta 6 mån-1 år innan det blev bra och ingen om de ens någonsin blir bra.. ??!?
Hon skulle isåfall få gå på smärtstillande medicin i hela sitt resterande liv. Hur kul är det?!??
Hon fick inte gå på något bete i sommar utan bara stå i box eller i en pytteliten hage och det är inte rättvist mot henne! Det är inget liv.
Jag vill min älskade häst bara väl och att hon ska slippa lida och ha ont.
Så jag beslutade att hon får åka till himlen och beta där istället hur mycket hon vill samt busa med massa andra kompisar där.

Det var tänkt att hon skulle avlivas på plats men då man redan pungat ut med massor av tusen lappar på bara ATG undersökningarna och allt så hade man inte 7000:- till kontant på sig att lägga ut som det skulle kosta + att nödslakatren var för långt borta för att komma idag och jag ville inte lämna henne där själv i otryggheten och en faktura gick inte heller att få ta :/
Så hon ska få somna in här hemma istället.
På ett lugnt och smärtfritt sätt.
Min älskade lilla häst..

Livet är så orättvist....
Tårarna tar aldrig slut..

Jag var berädd på att ta farväl av henne på ATG då hon stod i boxen.. jag gick in till henne stört grinandes och hängde mig över henne och kramade om henne hårt runt halsen.. hon kände att jag var ledsen och satte sin mule mot min axel precis som att: Matte var inte ledsen! Du kommer att klara det här. Du kommer att ta dig igenom det här jag lovar. Sedan då jag skulle gå ut från boxen så följde hon efter mig.. jag vände mig om och hon kollade mig i ögonen ännu en gång!
Fyfan säger jag bara denna dag har varit så oerhört jobbig så det går inte att beskriva.

Hur som helst så var det bara att lasta henne och åka hem igen.. väl hemma så fick hon gå in i en box i några timmar tills hon inte var drogad längre..tills drogen försvunnit ur kroppen på henne.. hon fick lite hö, massor av godis och en vatten hink.. jag lämnade henne där så hon också fick smälta allt som hänt idag och varva ner lite.. då jag kom tillbaka så låg och ner och sov & då hon hörde mig så ställde hon sig upp!
Jag tog på henne grimman och ledde ut henne till hagen!

JA TILL HAGEN!

Pompan ska få leva i frihet sina sista dagar och inte instängd i en box i ett mörkt stall.
Hon fick gå ut i hagen till Corri och mysa med henne samt mumsa på hennes hö.


Hur som helst hon blev överlycklig och sprang och rullade sig sedan så låg hon kvar säkert i en halv min och kikade sig runt innan hon ställde sig upp igen.. första gången jag har fått se henne rulla samt att vara så lycklig över att få komma ut!

Det skär verkligen i mitt hjärta men jag tänker på Pompan och hennes bästa och inte på mig själv!
Hade jag tänkt på mig själv så hade jag ju naturligtvis kämpat ännu mer men det är inte rättvist mot henne.. hon har ju levt sina 20 år långa liv och hon har fått ha ett BRA liv!

Jag älskar och kommer alltid att älska denna häst. Hon har verkligen fångat hela mitt hjärta. Jag har aldrig någonsin kommit så nära en häst förut som jag och Pompan!
Vi har verkligen byggt upp ett starkt band oss emellan och vi litar på varandra till 110 procent.
Jag kommer alltid att minnas Pompan som den häst som hon var.. Allt som hon har gjort för mig och allt som jag har gjort för henne.. samt tänka på alla underbara stunder som vi fick tillsammans!
INGEN HÄST KOMMER NÅGONSIN ATT KUNNA MÄTA SIG MED POMPETTE!


 

???

Av pompette - 10 maj 2011 17:19

    

Någon som har prövat detta?!? Var det bra eller dåligt!?

Det är mjuk latex på rulle som man ska rulla runt bettet. Det ökar tydligen saliv produktionen och är bra för känsliga munnar eller hästar som har svårt att ta stöd på bettet.

Av pompette - 10 maj 2011 13:56


Idag så blev det mys i hagen med Pompan min och hon var jätte gosig. Hon ville bli kliad överallt och sedan så la hon sitt huvud på min axel. Det är kärlek det.
Jag älskar min underbara häst! Hon har tagit en stor bit utav mitt hjärta och där kommer hon alltid att finnas.
Jag är jätte orolig för ATG kliniken i morgon.. jag hoppas och ber hela tiden på det bästa! och att det kommer att gå bra! Då dom har kollat på henne och säger: Det är inget att oroa sig över hon kommer att bli frisk och återställd då först kan jag pusta ut på riktigt och börja slappna av igen. Men innan dess så lever jag på helspänn.
Jag får hoppas att gumman min är lättlastad i morgon med tanke på att det bara är jag  & min sambo Nicke som finns vid hands.. dit vägen går nog ann då vi kan backa upp mot ingången och då hon inte har något annat val än att gå rakt in men då vi ska hem gruvar jag mig mer för.. men inte tänka så nu Sandra. Det här kommer att gå prima!


På återseende!!

Av pompette - 9 maj 2011 22:06


Nu börjar vi dra oss mot sol och värme och hästarna börjar svettas mycket och behöver däför få i sig salt.
Alla hästar behöver få i sig salt varje dag!

Antingen kan man köra på en saltsten eller så kan man ge löst salt i maten.
Jag själv kör med salt i maten för då vet jag att min häst säkert får i sig det.
MEN det bör alltid finnas tillgång till en saltsten i hagen som är tillgängliga för hästarna.

Alla hästar behöver olika mängder salt i sig beroende på hur mycket och hur hårt dom tränas, vilken storlek av häst man har osv osv.
Det är många olika faktorer som spelar in.

Du kan även ge din häst elektrolyter.
GLÖM INTE ATT HÄSTEN ALLTID MÅSTE HA FRI TILLGÅNG TILL FRISKT VATTEN OCKSÅ!
Det är extra bra och viktigt att dom dricker mycket i denna värme.



 

 


Av pompette - 9 maj 2011 15:13

HAHAHA jag kan inte sluta skratta!!
En häst som gör olika grimascher och sedan har dom spelat in musik till så det ser ut som hästen sjunger. En kul grejj helt enkelt. Ta er en titt. ------->

Presentation


Pompette
E: Strong statement xx
U: Pompadour

Ägare: Sandra Åhlin

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken gren håller du och din häst på med?
 Dressyr
 Hoppning
 Både och
 Fälttävlan
 Western
 Körning/Trav

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards