Alla inlägg den 5 april 2011

Av pompette - 5 april 2011 00:12

Jag funderar på att testa lite nya bett på Pompan just för att hon ska våga ta lite mer stöd på bettet när man rider henne och börja slappna av lite mer.

Dessutom så är det skonsamt för hästens mun att variera lite.

Men det här med bett är en hel vetenskap och en ren djungel att ta sig igenom måste jag säga.   

Alla hästar gillar ju olika typer av bett så man får pröva sig fram helt enkelt vilket bett som passar just sig och sin häst bäst.

Det här är då dom betten som jag har tänkt att pröva på Pompan inom kort iallafall.


Novabettet

   
Ett silikon bett.

Jag har mest bara hört possitivt om dessa bett och det är många som har en häst med orolig och känslig mun som funkar super på detta bett och går som en klocka.

Dom flesta hästar vågar ta mer stöd på detta bett.

Så detta är en variant som jag ska testa på Pompan och se om det fungerar lika bra på henne.


Tredelat Eggbett

 
Har även bara hört possitivt om detta bett också.
Dom flesta hästar gillar det just för att det är milt och det ligger bra och stadigt i hästens mun.

Ska bli intressant att se vad Pompan gillar om 3-delat bett för just nu går hon bara på ett vanligt 2-delat.


Tränsbett Apple Mouth


 

Eftersom att min dam är en godisråtta så tror jag även att hon kan tänkas gilla att ha detta bett i sin mun som smakar äpple.

Det är ett rakt, mjukt och snällt bett.


Dom lite dyrare och bättre betten från sprenger ligger mig varmt om hjärtat.

Men jag vill först testa lite olika modeller och varianter för att se vad min dam kan tänkas tycka om för typ av bett.

För jag är inte så sugen på att slänga ut typ 1100:- på ett bett och det visar sig att hon avskyr det... för det kallar jag för slöseri med pengar.

Men skulle det visa sig nu att hon kanske går bättre på ett tredelat tex. så är jag jätte sugen på detta bett.


Dynamic RS heter det och är ett anatomiskt utformat bett.


 


Det här är ett bett som kan passa hästar som inte riktigt vill ta stöd på bettet.

Den anatomiskt utformade mundelen ligger perfekt i hästens mun och innebär att det är ett skonsamt bett som ger ett jämnt tryck på tungan vilket optimerar tuggaktiviteten.

Dessutom så ger detta bett en perfekt kontakt med hela munytan och i sin tur gör att hästen har god kontakt med tygeln.

Det är ett mycket skonsamt bett där mittdelen har vridits i samma vinkel som på KK-Ultra betten.
Munstycket är framställt i AURIGAN som stimulerar hästens tuggaktivitet.
Detta Dynamic RS bettet ger skonsamma men mycket effektiva instruktioner som medför en bättre kommunikation mellan häst och ryttare.


Sedan så MÅSTE jag ju erkänna att jag faktiskt inte är en jätte höjdare på olika bett själv.

Men lite hum har man ju.

Presentation


Pompette
E: Strong statement xx
U: Pompadour

Ägare: Sandra Åhlin

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken gren håller du och din häst på med?
 Dressyr
 Hoppning
 Både och
 Fälttävlan
 Western
 Körning/Trav

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards