Alla inlägg under mars 2011

Av pompette - 31 mars 2011 20:24

   

Min älskade häst älskar att posa framför kameran

Jag har försökt övertala henne om att hon ska bli fotomodell men hon bangar.. Vad ska man då muta henne med tro?!?   

Av pompette - 31 mars 2011 18:24

Jag tänkte köra en snabb dagens hiss och diss.

Jag vill hissa dessa silikonsnoddar istället för dom vanliga häst gummisnoddarna.

Dom här är mer hållbara och mycket lättare att jobba med och använda sig av då man tex. ska knoppa manen.

Dom andra vill ju bara gå av hela tiden men dessa håller verkligen   


   
 



   

Av pompette - 30 mars 2011 20:45

Idag så blev det inget ridpass för mig och Pompan.

Jag kände att jag behövde få varva ner lite och ta det lite lugnt då det har varit full rulle här hela veckan så jag bestämde mig för att longera henne i ca: 25 minuter istället.

INGET seriöst utan mest bara för att hon skulle få göra sig av med lite överskottsenergi och busa av sig lite.

Ridbanan är fortfarande dålig och isig under den lilla snön som kommit   men vi tog det lugnt så det gick bra ändå.

Nu hoppas jag på mer + grader och sol så den smälter till sig och blir ridbar igen.

Hon fick skritta och trava i båda varven.

Man märker att hon börjar bli i bättre och bättre form för nu travar hon på lugnt hela tiden i båda varven utan att bryta av till skritt.. så det går verkligen famåt för oss.

Jag var till och med för lat för att linda hennes ben idag så hon fick på sig sina senskydd samt sina nya vita boots.. bootsen var lite lite stora men jag får ta den smällen för dom skyddar bra..och jag tar hellre att dom är lite för stora än för små.

Longerade henne även bara i grimman idag.

Man måste få vara lite lat ibland också.

Efter longeringen så pysslade jag om henne en jätte lång stund istället.

Jag stod och bostade henne länge och stallgolvet var alldeles brunt efteråt *skratt*.. men det blir ju så då det är fällningstider.

Pompan gillade det då starkt som vanligt.. hon pustade ut ordentligt en gång och sedan så slappnade hon av så hon nästan höll på att tippa omkull och somna på plats  

Jag brukar försöka borsta henne noga, mycket och länge varje dag då det är bra för blodcirkulationen samt musklerna och samtidigt så brukar jag kolla igenom hela henne om hon har fått något sår eller dyligt samt kolla igenom hennes hovar och ben.


Bjuder på lite bilder från en oseriös fast rolig dag med mig och Pompan --->




     

Av pompette - 30 mars 2011 20:22


Pompan i sin nya bruna disco grimma från Hööks 

Hon blev jätte fin i den.. och tur var väl att jag tog en brun och inte en rosa som jag först hade tänkt..  

Lite liten i storleken då jag fick he på näst yttersta hålet och hon i vanliga fall brukar ha på näst innersta men hon kunde ha den och det är huvudsaken.   


Ni skulle ha sett min älskade häst då hon fick smaka på pepparmint karamellerna.. efter första godisen så började hon att puta med överläppen som tusan haha.. hon var skit söt.. synd att jag missade att plocka fram kameran.. sedan så ville hon bara ha mer så dom blev uppskattade och tur var väl det.. fast alla som känner henne vet ju att hon äter typ allt.  

Fast tror detta var favoriterna faktiskt.  

 

Av pompette - 29 mars 2011 20:38

Idag så fick Pompan vila.

Jag åkte till stallet en sväng efter ridskolan.

Hästarna hade rätt nyligt gått in för kvällen så då fick hon stå kvar inne i boxen sin och käka medans jag pysslade om henne där.

Idag så är hon inte halt någonting så det var nog bara något tillfälligt men man får ju hålla koll på det.

Får hoppas att det går att rida på ridbanan en sväng i morgon.. jag har inte kollat något sedan sist på hur underlaget ser ut där.. får ta mig en titt i morgon och är den bra så då ska vi träna lite mer på skänkelvikningar, samt lite fram och bakdelsvändningar som vi fick öva lite på ridskolan idag också.

Det är tur att man har världens snällaste ridskolelärare och som är jätte duktig på att lära ut saker.. för som sagt man lär sig alltid någonting nytt som man tar med sig.

Har typ redan blandat ihop dom haha    men det ska nog lösa sig på ett eller annat sätt.

Det gäller att man får detta att fastna i bakhuvudet nu.

Sedan så ska jag öva lite mer på att sitta ner i traven.. fast egentligen inte det heller för då jag inte tänker på det så brukar det gå hur bra som helst men så fort jag börjar att  koncentrera mig på det så går det åt fanders  

Ja så det kan vara ibland.

Ska nog rida barbacka i morgon.   

Och hör och häpna mina power walks och neddragningen på rökningen   har faktiskt börjat göra susen för idag så red jag hela passet på ridskolan utan att bryta av och vila som jag alltid brukar göra.. så min kondis går framåt.. samma sak med Pompan hon börjar bli piggare för var dag som går så hennes kondis börjar också vara på G så snart ni    vänta ni bara.. hehe..

Puss på er   

Av pompette - 29 mars 2011 14:02

Glömde skriva här igår för jag hade fullt upp.. så jag tänkte att jag kunde skriva lite om gårdagen nu istället.

Igår då jag gick för att ta in Pompan från hagen så ser jag att hon står och vilar med ena bakbenet lite konstigt och så har hon aldrig gjort förut.. jag bad Nicke ta in henne från hagen så jag fick se då han gick med henne och då haltade hon till lite nu och då.. fast hon var inte varm eller uppsvullen eller så..

Beslutade för att sadla och tränsa henne och låta Nicke åka ut efter vägarna och rida en sväng och jag studerade Pompan noga och hon haltade lite från början men sedan så släppte det.

Jag tror att hon bara hade något tillfälligt.. om hon har snubblat i hagen eller något.. för Lena skulle ringa idag om hon haltade något då hon släppte ut dom imorse och var det ingen fara så skulle hon inte ringa så idag verkar allt vara lugnt.

Ska snart dit så får undersöka henne och kolla igenom henne då.

Idag så får hon nog stå för vi har ridskola idag så jag hinner tyvärr inte rida idag.

Medans Nicke red ut med Pompan igår så tog jag med mig Emmy på en power walk promenad.. han ska få rida henne nu i några dagar efter vägarna hade vi tänkt för jag känner att jag måste röra på mig mer också :P och då passar dessa promenade super.

Då får vi allihopa motion.

Men sedan så ska ju jag självklart rida också.

Varken Pompan eller Emmy brydde sig om varandra dom gick brevid varandra och såg nöjda ut båda 2.

Nicke körde lite skänkelvikningar över vägarna, samt lite trav.

Sedan så säger man ju då man talar om trollen eller hur?!?

Nicke sa men tänk om hon skenar med mig vad gör jag då?

Ja då försöker du sitta kvar och hoppas på det bästa samtidigt som du försöker få stopp på henne..

Sedan så såg ju Pompan naturligtvis ett spöke i skogen så då tvärvände hon och skenade iväg med Nicke haha.. men han satt kvar och jäklar vad mallig han blev efter det   

Av pompette - 26 mars 2011 16:15

Idag så hade jag tänkt att ta ett dressyrpass på banan med Pompan men ridbanan var alldeles för isig och dålig så vi red ut en längre tur för fösta gången istället och kikade lite närmare på omgivningarna häromkring.

Hon hoppade till typ 2 gånger för något spöke som hon låtsades att se men annars så skötte hon sig jätte bra.

Det var husse som fick rida och matte tog sig en power walk i ca 1 timme.

Kul att se damen min så glad och lycklig.. man riktigt såg hur hon lös upp och hur himla roligt hon tyckte att det var.

Hon var pigg och alert och matte hann nästan inte med i svängarna.   


Efter ridturen så blev det lite gos och mys i stallet.



     
 

Vid tangentbordet: Sandra Erika Åhlin

   

Av pompette - 23 mars 2011 01:50

           
Detta är hemklickat från Hööks.

Behöver verkligen ett par boots till Pompan.. så det fick bli dom vita gummibootsen.

Hon har ju sådana stora steg i ridningen så jag vill inte riskera att hon ska trampa sig och allra helst inte nu då det är brodd tider.. en BILLIG livförsäkring med andra ord!

Tyvärr så skickar dom inga ordrar under 200:- så då fick hon en brun disco grimma och lite carameller också.  

Presentation


Pompette
E: Strong statement xx
U: Pompadour

Ägare: Sandra Åhlin

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken gren håller du och din häst på med?
 Dressyr
 Hoppning
 Både och
 Fälttävlan
 Western
 Körning/Trav

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<<
Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards