Alla inlägg den 19 april 2011

Av pompette - 19 april 2011 23:32

Har suttit och pysslat lite med bloggen här ikväll och som ni kanske ser så har den fått en ny design.
Riktigt stiligt blev det
  

Jag är super nöjd! *Ler*




Av pompette - 19 april 2011 22:51

        

Jag vill hissa fleecebandagen från sjöhagen och mias rs.

Super bra kvalitet och kardborren är super.
Dom finns i en sjö av alla regnbågens olika färger så det är bara att välja och vraka.



Jag väljer att dissa hööks fleecebandage denna gång för att det är alldeles för dålig kvalite på dom och dessutom så är kardborren ur usel.


När jag lindar Pompans ben så använder jag mig alltid utav Eskadrons climatex paddar eller Mias rs paddar i kombination av mias rs eller sjöhagens fleecebandage.


Det finns självklart en hel uppsjö till på olika märken på fleecbandage bland annat eskadron, br, schockemöhle m.m
Men jag har tyvärr inte hunnit prövat någon utav dessa märken än så jag kan inte yttra mig om dom ännu 
  

Av pompette - 19 april 2011 22:41

3:e säsongen av ponnyakuten kommer att spelas in i sommar.

Det gillar vi   











Av pompette - 19 april 2011 22:14

Min plutt fick stå ute lite längre idag eftersom att det har varit så fint väder ute hela dagen.

Åkte inte till stallet föränn runt kanske 20.oo tiden idag.

Det var ingen vacker syn jag möttes av då jag kom till hagen för att ta in henne.. synd att jag skulle glömma kameran hemma.  

Men jag lovar och svär att det kommer fler tillfällen. Haha!

Longerade henne en kortis bara för att spana in om hältan hade blivit bättre eller sämre och hon haltar inte lika mycket idag utan hon var mest bara stel.. hon var inte varm eller svullen heller.. så nu får vi hoppas att han där uppe verkligen är med oss.

Det är ju ingen panik för hon har ju ingen akut hälta så jag ska ge det några dagar till innan jag ringer veterinären.

Spolade iallafall av hennes ben och hovar från all lera.

Smörje in hovarna med lite matolja.

Sedan så började grovjobbet.. nämligen att få henne ren.. tog väl sisådär en timme så var hon ren och fin igen.   
Masserade in hennes ben med lite liniment i förebyggande syfte.
Sedan så fick hon gå in i boxen och mumsa på lite hö för natten.



     

Av pompette - 19 april 2011 01:41

 


                                                  

                 

  

(Ursäkta! Smutsig lins på kameran. Därav fläckarna)


Idag så åkte jag och syrran tillsammans med min systerdotter till stallet runt 19.30 tiden.

Grabbarna stannade hemma och mekade lite bil undertiden.

Tog in en busig häst som vägrade att vilja komma in först men med lite övertalning så gick det bara fint.

Kände igenom benet och hoven och hon var inte varm någonstans idag.

Jag verkligen hoppas och ber att det håller på att gå åt rätt håll.

Men jag törs varken säga bu eller bä än..

Synd är det bara att hon har börjat att tappa så mycket muskler som vi hade börjat arbeta upp och få till sakta men säkert.. men som sagt vi kommer igen. Huvudsaken är att min älskade tjej blir frisk och mår bra.
För mår hon bra så mår jag bra!
Allt det andra får man ta sedan.

Just nu så har min tjej total vila.. och det ska hon få ha ett tag till.

Hon får gå ute i hagen som vanligt morgon till kväll men jag brukar åka och ta in henne lite tidigare på kvällarna istället så hinner hon få lite mer boxvila än vanligt.

Började med att spola av Pompans ben och hovar från all lera.

(Det är ju sådana tider i hagarna nu)

Hovarna såg blanka och fina ut idag.. och inte alls så torra som för några dagar sedan.
Sprickorna har även börjat att försvinna.
Så kanske håller det på att ta sig.. kanske funkar våran huskur ändå?!?.. det återstår att se om några dagar till.

Man får pröva sig fram med olika knep och metoder och se vad som funkar helt enkelt.


Just nu så går Pompan bara tillsammans med Corri för Ballis och lilla fölis står i en egen hage alldeles brevid.

Måste säga att det är rätt så fascinerande att se dom små liven.

Tänk att min häst också har varit så liten en gång i tiden.

I slutet på förra veckan så var det första gången fölis fick börja att vara ute med mamma några timmar om dagen och det är så kul att se hur hon springer omkring och leker och skuttar för sig själv och ger ifrån sig roliga ljud.

Några kyssar har hon också hunnit med att få då hon har gått för nära tråden.. Men det är bra att dom lär sig i tid.


Idag så blev det mycket gos och mys i stallgången innan Pompan fick gå in för natten.
Jag borstade igenom henne.. vilket gick snabbt idag då hon hade varit duktig och inte rullat sig någonting.   
Fast hon skulle egentligen ha behövt få sig ett rejält vårbad nu så hon blir extra ren och fin så nu sitter jag bara och väntar på att det ska bli varmare ute om dagarna och att solen ska titta fram.. för här har det blåst orkan vindar hela veckan usch!


Det här shampot är på väg hem till mig just nu --->


    
Ett djuprengörande special shampo framtagna för just bruna hästar.

Det är ett shampo som inte löddrar och som effektivt tar bort smuts samt lämnar pälsremmen med en fin glans och lyster.
Ska bli intressant att få pröva detta shampo på Pompan och kolla om dom håller vad dom lovar.   
Det finns ett shampo till alla typer av färg på häst.
Ett populärt shampo som används av många ryttare världen över.
Finns i dom flesta ridsportaffärer men jag beställde hem mitt från Smeagården.

Presentation


Pompette
E: Strong statement xx
U: Pompadour

Ägare: Sandra Åhlin

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Vilken gren håller du och din häst på med?
 Dressyr
 Hoppning
 Både och
 Fälttävlan
 Western
 Körning/Trav

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards